چگونه در آزمون عملی رانندگی با افسر در شهر قبول شوم (نکات مهم)

امروز در این پست قصد داریم شما عزیزان را با نکات مهم و کلیدی آزمون شهری آشنا کنیم، بسیاری از هنرجویان متاسفانه در اولین جلسه از آزمون شهری موفق نمی شوند این آزمون را سپری کنند، امروز در این مقاله یاد میگیرید که چگونه برای بار اول از پس آزمون عملی یا آزمون شهری رانندگی بر بیایید، لطفا با ما همراه شوید.

چگونه در آزمون عملی رانندگی با افسر در شهر قبول شوم (نکات مهم)

پس از مدت‌ها تمرین و گذراندن مراحل گوناگون نوبت به آزمون عملی می‌رسد. این آزمون برای بسیاری از هنرجویان سخت‌ترین مرحله است. مرحله‌ای پر استرس که دلیل استرس بالای آن نیز عدم آگاهی از شرایطی است که قرار است اتفاق بیوفتد. بهترین راه برای مقابله با استرس آزمون عملی شبیه سازی تمامی شرایط است. سعی کنید هر جلسه تمرین خود را مطابق آنچه قرار است اتفاق بیوفتد تنظیم کنید. اولین سوال هنرجویان این است: در آزمون عملی رانندگی با افسر (تو شهری) چگونه قبول شوم ؟

قبولی در آزمون عملی رانندگی در شهر

برای قبولی در آزمون عملی باید بدانید که چه نکاتی برای افسر حائز اهمیت است. باید بدانید که قرار است آزمون به چه سمتی پیش رود و باید بدانید که آزمون از چه فاکتورهایی تشکیل شده است. نکات زیر را در نظر بگیرید:

نکته اول:

فیلم امتحان عملی رانندگی با افسر

تنظیم صندلی، تنظیم آینه، راهنما

برای دید کافی باید صندلی تنظیم باشد. در صورتی که برای تنظیم صندلی حوصله به خرج ندهید تسلط کافی بر روی پدال‌ها نخواهید داشت. هر سه آینه باید طبق دید شما تنظیم شود. پیش از استارت زدن این دو مورد را کنترل کنید. کمربند فراموش نشود، ترمز دستی فراموش نشود، و اما راهنما نکته اساسی است.

زمان راه افتادن آنقدر موارد مختلفی را باید بررسی کنید که ممکن است راهنما زدن را فراموش کنید. بسیاری از هنرجویان در همان گام اول با نزدن راهنما تمام امتحان را خراب می‌کنند. اگر قرار است باایستید، دور بزنید، بپیچید و هر تغییر جهتی که اعمال می‌کنید، راهنما را فراموش نکنید.

نکته دوم:

راهکار قبولی در امتحان عملی رانندگی

حواستان به کلاچ باشد

کافیست به سرعت پا را از روی کلاچ بردارید یا برای دنده عوض کردن تا ته کلاچ را فشار ندهید. چه اتفاقی می‌افتد؟ حرکت‌های ناهنجار ماشین و خاموش کردن و یا صدای ناهنجار همان موردی است که بسیاری از هنرجویان را به آزمون مجدد کشانده. حواستان به کلاچ باشد، بار اول با احتیاط کلاچ را بالا بیاورید تا جای درست کلاچ ماشین آزمون دستتان بیاید. عجله نکنید، دستپاچه نباشید. تا زمانی که فرمان در دست شماست و پای شما روی ترمز است هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

نکته سوم :

بعد از قبولی در ازمون شهری چه باید کرد

نرم رانندگی کنید

ترمز شدید، گاز شدید، حرکت فرمان شدید بسیار مخرب است. سواری ماشین یکی از مهم‌ترین نکات است که افسر به آن توجه می‌کند. کافیست افسر یک بار بر اثر ترمز شدید شما به شیشه جلو متمایل شود. شاید همان لحظه رد نشوید اما مطمئن باشید کارتان در ادامه سخت شده، سواری نرم نشان دهنده تسلط شماست.

  آشنایی با مهم ترین و سخت ترین سوالات آیین نامه اصلی 1401

نکته چهارم:

خاموش نکنید

حواستان به خاموش نشدن ماشین باشد. در ایست کامل خلاص کنید، همیشه با اندکی فشار دادن گاز جلوی خاموش شدن ماشین را بگیرید. با کلاچ به نحوی کار کنید که ماشین خاموش نشود. بدانید که خاموش کردن ماشین یک نمره منفیست و اگر تکرار شود، در آزمون رد می‎شوید. اکثر موارد خاموش کردن به دلیل استرس زیاد اتفاق می‌افتد. برای کنترل استرس راه‌های موجود را امتحان کنید.

نکته: قبل از شروع به حرکت حتما کلاچ ماشین را کنترل کنید و یا قلق گیری کنید، توصیه هنرجویانی که قبلا در آزمون شهری رانندگی شرکت کرده اند بیشترین خاموشی ماشین در آزمون شهری عدم قلق گیری کلاچ است پس حتما قبل از حرکت کلاچ ماشین را قلق گیری و نیم کلاچ حرکت کنید.

نکته پنجم :

قبولی صد در صد در ازمون شهری

دور دو فرمان و پارک دوبل

بر دور دو فرمان و پارک دوبل تسلط داشته باشید. در مورد دور دو فرمان که می‌بایست بدون ایراد بتوانید ماشین را دور بزنید. در این مورد افسر تخفیفی برای شما قائل نمی‌شود، خصوصا آنکه در هنگام جابجایی عملکرد شما خطرساز باشد. اما در مورد پارک دوبل، دراین مورد تمیزی و دقت کار مهم است. اما شاید چند سانت فاصله یا کمی کم تجربگی شما برای افسر قابل چشم پوشی باشد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که در مورد پارک دوبل اعتماد به نفس خوبی ندارید بهتر است لااقل موارد محدودی را رعایت کنید. مورد اول آنکه به هیچ عنوان تماسی با ماشین‌های پارک شده نداشته باشید. به آینه یا بدنه هر کدام که باشد نه تنها در جا آزمون را رد می‌شوید بلکه دردسرهای بعدی را نیز به جان می‌خرید. هنگام پارک دوبل راهنما فراموش نشود. هنگام پارک دوبل خاموش نکنید. به جدول برخورد نکنید. این موارد را حتی در صورتی که مهارت بالایی در پارک دوبل نداشته باشید نیز می‌توانید رعایت کنید.

نکته ششم:

در دام افسر نیوفتید

بدون شک در مواردی افسر به شما خواهد گفت که روبروی پارکینگ خانه یا زیر تابلو توقف ممنوع، ماشین را نگه دارید، اگر بدون اشاره به ممنوع بودن توقف در محل به حرف افسر گوش کنید نمره منفی را گرفته‌اید! افسر در حال آزمون گرفتن از شماست بنابراین حواستان باشد که در دام او نیوفتید. حتما به نشانه‌های توقف ممنوع دقت کنید. در هنگام توقف راهنما فراموش نشود و آینه را چک کنید. اگر آینه را خوب بررسی نکنید و ماشین پشت سر شما با صدای بوق اعتراض کند، افسر نمره منفی بابت عدم توجه به آینه را برایتان ثبت می‌کند. اگر جایی که دور ممنوع است گفت دور بزنید، اگر در کوچه ورود ممنوع خواست بپیچید یا از چراغ عبور کنید، در حال امتحان کردن شماست. هشیار باشید. افسر منطقه مورد آزمون را قدم به قدم می‌شناسد.

نکته هفتم :

حواستان به حق تقدم‌ها باشد

فرعی به اصلی و میدان، در این موارد بسیار هشیار باشید. حتی ممکن است افسر از شما در این مورد سوال کند. با تمرکز به سوال پاسخ دهید. برخی تصور می‎کنند که مباحث آیین نامه در امتحان عملی به کار نمی‌آید. این تصور اشتباه است. افسر اجازه دارد در مورد آیین نامه نیز شما را بیازماید و باید سربلند بیرون بیایید. در واقع تسلط بر قوانین باید پیش از آزمون عملی ایجاد شده باشد و در صورتی که نتوانید سوالات حق تقدم را پاسخ دهید تاثیر زیادی بر نظر افسر خواهد داشت.

توجه داشته باشید در میدان حق تقدم با وسیله ای است که داخل میدان در حال حرکت است.به عبارت ساده تر به هنگام ورود به میدان باید توقف کامل نمود تا خودرو داخل میدان عبور نموده و سپس وارد میدان شویم. این مورد از نظر افسران آزمون گیرنده بسیار پر اهمیت است متاسفانه بسیاری از هنرجویان از این مورد نمره منفی دریافت میکنند.

نکته هشتم:

شما اجازه دارید اشتباه کنید

به غیر از اشتباهات خطر ساز، سایر اشتباهات شما ممکن باعث رد شدن نشود. افرادی هستند که با یک اشتباه توانستند از آزمون عملی سربلند بیرون بیایند. افسر تمامی جوانب را می‎سنجد بنابراین وظیفه شما این است که در گام اول اشتباه نکنید و در گام دوم اگر هم اشتباه کردید بتوانید ادامه آزمون را بدون اشتباه تمام کنید. اغلب افراد با اشتباه اول دست و پای خود را گم می‌کنند و پشت سر هم اشتباه می‌کنند. باید بتوانید اعصاب خود را تحت کنترل داشته باشید. اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و بدون استرس به کار خود ادامه دهید.

  آشنایی با سوالات مهم آزمون آیین نامه اصلی (نکات کلیدی)

نکته نهم:

اصول دنده عقب را رعایت کنید

حواستان باشد که ممکن است طی آزمون یا برای پارک مجبور باشید دنده عقب بگیرید. حتما دستتان را پشت صندلی افسر بگذارید و بچرخید. برخی افراد برای دنده عقب تنها از آینه به پشت نگاه می‌کنند. شاید از شرایط پشت آگاهی کامل داشته باشید و نیازی به چرخیدن کامل به عقب نباشد اما یادتان نرود شما در حال آزمون دادن هستید و افسر به دنبال کارهای اشتباه شماست. پس همه چیز را طبق اصول انجام دهید.

اشتباهات ازمون عملی رانندگی

نکته دهم:

خوش اخلاق باشید

نکته دهم و نکته آخر تعامل شما با افسر است. به هر ترتیب آزمون عملی توسط عامل انسانی گرفته می‌شود و اوست که می‌تواند شما را قبول یا رد اعلام کند. از نظر برخورد و اخلاق حواستان به همه چیز باشد. بدانید که غرور زیاد کار دستتان می‌دهد. افسر برای رانندگانی که ادعای زیادی دارند و مغرور هستند سختگیری بیش‌تری می‌کند. بهتر است حالت یک راننده تازه کار را داشته باشید اما کاملا تسلط خود را حفظ کنید. افسرها با راننده‌های تازه‌کار دقیق و مسلط بهتر کنار می‌آیند.

سد بزرگ پیش پای شما استرس است. برای برداشتن این سد دستورالعمل زیر را در نظر بگیرید:

۱- اول آنکه تا جایی که می‌توانید به تسلط و مهارت خود بیفزایید. بدانید که کارهایی که بر آن مسلط هستید استرس کمتری در شما ایجاد می‌کند.

۲- دوم به شرایط ذهن شما باز می‌گردد. اگر همواره مشکل استرس را در خود داشته‌اید از راهکارهای کلی برای کنترل آن استفاده کنید. نوشیدنی آرامش بخش، آدامس یا موسیقی می‌تواند شرایط را براتان راحتتر کند. حواستان به خواب کافی باشد.

۳- سومین توصیه بازسازی شرایط آزمون است. یکی از بهترین کارهایی که برای کنترل استرس می‌شود انجام داد آن است که چندین بار خود را در شرایط آزمون قرار دهید. همه چیز را برای خود شبیه سازی کنید. بارها صندلی و آینه را تنظیم کنید. بارها راهنما زدن را تمرین کنید. بارها پارک دوبل و دور زدن را تمرین کنید. به این ترتیب حتی روز آزمون در شرایط فشار و استرس می‌توانید کارهای روتین را انجام دهید و زمانی که کارهای اول را به خوبی انجام دهید به مرور استرس شما کاهش خواهد یافت.

۴- از اشتباه نترسید. نهایت قرار است در آزمون رد شوید، فاجعه اتفاق نمی‌افتد. با اولین اشتباه دنیا به آخر نمی‌رسد، اگر در حین آزمون اشتباه کردید با خود بگویید که هنوز فرصت دارید و حتی اگر این آزمون موفق نشوید هم باز می‌توانید مجدد آزمون دهید. بخشی از استرس مربوط به فکرهای منفی است. فکرهای منفی را از خود دور کنید.

  دانلود رایگان فیلم آموزشی پارک دوبل (بهترین روش)

برگ سنجش مهارت عملی متقاضیان دریافت گواهینامه پایه سوم شامل ۱۸ مورد:

برگ سنجش مهارت عملی متقاضیان دریافت گواهینامه پایه سوم

نظرات کاربران درباره آزمون شهری رانندگی:

کاربری به نام حمید :

امتحان شهری این کارها را انجام بدید قبولید . پیش افسر تا نشستی افسر میگه حرکت کن اما تو اول صندلی بعد آینه بعد خلاصی دنده بعد روشن کردن بعد کمربندبعد از هر دو آینه ببین که ماشین میاد یا نه . آینه سمت چپ و آینه داخل ماشین . بعد راهنما به چپ و خیلی آرام حرکت کنید . مثلا میگه دور بزن شما اول راهنما بعد زاویه ۳۰ درجه بعد از پنجره نگاه کنید که ماشین میاد یا نه بعد آرام دور بزنید . ببینید جای که از شما امتحان میگیرن جای خلوتیه و ماشین کم رفت و آمد میکنه اما شما باید جوری رفتار کنید که انگار چپ و راست ماشین میاد . دنده عقب اول راهنما بعد کاملا برمیگردید و دست راستتون رو پشت صندلی افسر میزارید . پارک دوبل اول راهنما بعد آرام پشت ماشین ایست میکنید و بادنده یک حرکت میکنید و یه کاپوت از ماشین پارک شده جلوتر ایست میکنید . ببینید افسر میگه دور بزن و اونجا ماشین حرکت نمیکنه اما شما جوری دور بزنید که انگار ماشین میاد .هر حرف افسر یعنی راهنما باید بزنی چون بگه ایست راهنما میخواد بگه دنده عقب راهنما میخواد بگه دور بزن راهنما میخواد پس هر حرف افسر = راهنما . اول پای چپ را داخل ماشین بزارید و آهسته بدنو کج کنید و داخل ماشین بنشینید و فرمان رو بگیرید با دست راست و بنشینید یعنی کمک بگیرید از فرمان ماشین پس ابتدا پای چپ بعد بدن کج بشه بعد موقع نشستن با دست راست از فرمان کمک بگیرید که این روش ماشین سوارهای حرفه ایه . موقع پیاده شدن وقتی که قبول شدید ابتدا با دست راست در را باز کنید و با دست چپ دستگیره را خیلی آرام به جلو فشار دهید به اندازه یه وجب باز کنید در ماشینو و بعد ببینید ماشین میاد یا نه بعد در کامل باز شده و پای راست ابتدا بیرون ببرید و دست راست روی فرمان بزارید و برای بلند شدن از فرمان کمک بگیرید و باسنتون نره سمت افسر به این حالت بلند بشید پا بیرون دست راست رو فرمان و سر بیرون و بلند بشید به حالت سیخ نه به حالت کج که باسن سمت افسر باشه . یه چیز مهم مثلا دو یا سه نفر رو افسر صدا میکنه که بنشینید و امتحان بگیره . ابتدا هیچ موقع از در ماشینی که نباید سوار بشید رو باز نکنید یعنی عقب که میشینی از در سمت خیابون استفاده نکنید . داخل ماشین که شدید سلام بدید و هر اتفاقی افتاد نخندید و یا کاری نکنید موادبانه یه گوشه بنشیتید . وقتی پشت فرمان نشستید باز سلام و وقت بخیر بگید و پوشه خودتون را روی داشبورد بزارید نه دست افسر و زود صتدلی و آینه….. میزون کنید جوری که افسر بفهمه . یکبار ماشین رو خاموش کردید ایراد نداره و هول نشید . یکبار یادتون رفت راهنما بزنید هول نشید فقط ترمز به آهستگی بگیرید نه اینکه پاتون رو بزارید محکم رو ترمز . همیشه واستید تا اونهای که داخل ماشین هستن امتحان بدن و شما آخرین نفر چون هم از اشتباهای دیگران درس میگیرید و با اخلاق افسر آشنا میشید و چون نفر آخر هستید افسر کمکتون میکنه برای قبول شدن . صبح ساعت ۸ آموزشگاه باشید تا کارهاتون ردیف بشه ۸:۳۰ پیش افسر هستید که بهترین زمانه . افسر باید از سه نفر حداقل یه نفرو قبول کنه تا آمار قبولی آموزشگاه بالا بره و ساعتی که شما میرید شلوغ میشه و نهایت یه پارک دوبل و یه دور زدن میخواد ازتون . حس کردید قبول شدید و افسر گفت بزن دو و برو محل امتحان خوشحال نشید و خیلی ریلکس بزنید دو و گاز الکی ندید و موقع ایست حتما راهنما بزنید و حتما ۴۵ سانت پارک کنید و جوری که گفتم پیاده بشید . موقع پیاده شدن حتما بگید خاموش کنم بزنم یک یا روشن بمونه و با خسته نباشید اصولی پیاده بشید . هیچ موقع از جلو ماشین حرکت نکنید حتی اگه افسر با دست اشاره کنه . حتما از پشت ماشین برید پیش افسر یا پشت فرمان . بار اول رد شدید ایراد نداره و ناراحت نشید و با افسر خوشرو باشید.نرم حرکت کنید و جوری بشینید که مسلط باشید بر ماشین و حتما تکیه بدید به صندلی . افسر اگر یکبار رد بکنه شمارو از دفعه بعد هواتون رو داره . اینها چیزهای مهمی بود که براتون گفتم و مطمئن باشید هیچکسی نمیگه این حرفهای منو . اگه باز سوالی بود بگید من جواب میدم.

کاربری به نام یگانه :

سلام: بچه راهکار قبولی در امتحان عملی رانندگی میدونید چیه؟ شاید باورتون نشه من خودم تست کردم جواب داد خیلی راحت اولین کاری که روز امتحان شهری باید انجام بدید اینکه خونسردی خودتون و حفظ کنید استرس نگرید، همین استرس کار دستتون میده حتی اگر به ماشین مسلط باشید همین استری در آزمون شهری پیش افسر بفهمه استرس دارید اذیتتون میکنه، حتما و حتما و بازم میگم حتما باتون کلا روی کلاچ باشه خدا رو شکر همه ماشین ها داغونن هیچ کدوم کلاچ درستی ندارن حتما قلق گیری کلاچ و انجام بدید به این صورت که به صورت نیم کلاچ و آروم آروم پاتون و از روی کلاچ بردارید تا ماشین خاموش نشه بعضی افسرا اگه ماشین خاموش بشه ارفاق میکنن بعضی ها ارفاق نمیکنه اگه خوش شانس باشید و ماشین و خاموش کنید اگه چی بشه بهتون ارفاق کنه، پارک دوبل و خوب یاد بگیرید به نکته های انحرافی افسر توجه نکنید مثلا روی خط ممتد اگر گفت سبقت بگیرید یا دور بزنید یه همچین چیزایی به هیچ وج انجام ندید انشالله همه قبول بشید البته من قبول شدم بعد از قبولی در آزمون شهری باید برید سایت پست ببینید گواهینامه متون کی میاد.

کاربری به نام سعید:

دوستان هنرجو سلام امیدوارم تا این لحظه که نظر بنده را میخونید در آزمون شهری قبول شده باشید از اشتباهات رایج در ازمون رانندگی به نظر شخص بنده عدم تسلط کافی هنرجویان به ماشین است از آنجایی که اکثر آموزشگاه ها از ماشین پراید به عنوان امتحان در روز آزمون شهری استفاده میکنند و خوشبختانه یا متاسفانه بیشتر ماشین ها فرسوده و دارای مشکل فنی هستند از این رو هنرجو تسلط کافی به ماشین را نداشته و اتفاقی که می افتد این است که ماشین خاموش می شود، یا در موقع پارک دوبل کنترل ماشین سخت می شود من خودم سه مرتبه در آزمون شهری همین مشکل و داشتم خدا رو شکر سرهنگ زیاد حساس به ۳۰ سانت بودن فاصله ماشین با جدول نبود فقط از اینکه ماشین خاموش میشد هی گیر میداد، به هر حال خواستم اینجا نظر بدم که دوستان بیشتر تمرین کنن مخصوصا به کلاچ ماشین توجه داشته باشید.

  آموزش حق تقدم در تقاطع ها با تصویر (نکات کلیدی) + فیلم

فیلم های آموزش رانندگی

 

 

نحوه صحیح روشن کردن خودرو

 

 

فیلم آموزش رانندگی شروع به حرکت

 

 

فیلم نحوه جایگیری در خودرو

 

 

فیلم پارک ال

 

 

فیلم پارک دوبل

 

 

فیلم پارک دوبل

 

 

فیلم پارک دوبل

 

 

فیلم آموزش رانندگی – طریقه حرکت خودرو

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *